Πολιτική ανευθυνότητα και αδιαφάνεια στο έργο της προβλήτας κρουαζιέρας Ζακύνθου
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους
Υπουργούς
-
Ναυτιλίας
και Νησιωτικής Πολιτικής
-Υποδομών και Μεταφορών
-Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών
Θέμα: «Πολιτική ανευθυνότητα και αδιαφάνεια στο έργο
της προβλήτας κρουαζιέρας Ζακύνθου»
Από το
2017, η Ζάκυνθος διέθετε εγκεκριμένο και ώριμο Master Plan για το λιμάνι της, στο οποίο περιλαμβανόταν σαφώς προσδιορισμένη
χωροθέτηση για την κατασκευή προβλήτας κρουαζιερόπλοιων. Το σχέδιο αυτό, που
ήταν αποτέλεσμα επιστημονικής μελέτης και θεσμικής διαβούλευσης, εγκαταλείφθηκε
το 2019, με παράλληλη πρόταση νέας χωροθέτησης, χωρίς καμία σχετική
αιτιολόγηση.
Παρά
τη γνωμοδότηση υπέρ της νέας προτεινόμενης χωροθέτησης από τον Νοέμβριο του
2021, η σχετική υπουργική απόφαση δεν δημοσιεύθηκε ποτέ σε ΦΕΚ, με αποτέλεσμα
να μην έχει αποκτήσει νομική ή διοικητική ισχύ. Ταυτόχρονα, και χωρίς
προηγούμενη αξιολόγηση της μέχρι τότε προόδου, νέα μελέτη ανατέθηκε μέσω
ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η προηγούμενη – για την οποία έχουν δαπανηθεί εκατοντάδες χιλιάδες
ευρώ δημοσίου χρήματος – ακυρώθηκε στην πράξη.
Η
πρωτοφανής αυτή μεθόδευση, που χαρακτηρίζεται από έλλειψη διαφάνειας και
λογοδοσίας για κρίσιμες αποφάσεις υποδομών, έχει ως συνέπεια:
·
την
απώλεια οκτώ κρίσιμων ετών για το νησί σε σχέση με τη δυνατότητα υποδοχής
κρουαζιερόπλοιων,
·
τον
αποκλεισμό της Ζακύνθου από τη διεθνή αγορά της κρουαζιέρας, με τεράστιο κόστος
για την τοπική οικονομία, και
·
τη
σπατάλη δημόσιων πόρων και την υποβάθμιση της αξιοπιστίας της διοίκησης.
Επειδή, η Ζάκυνθος είχε στη διάθεσή της εγκεκριμένο Master Plan με ώριμες μελέτες για τη χωροθέτηση της προβλήτας από το 2017, και η
εγκατάλειψή του στερεί από το νησί πολύτιμες αναπτυξιακές δυνατότητες.
Επειδή, η νέα χωροθέτηση δεν έχει αποκτήσει νομική ισχύ,
καθώς δεν δημοσιεύθηκε ποτέ σε ΦΕΚ, παρά το γεγονός ότι υπήρξε γνωμοδότηση από
το 2021.
Επειδή, η ανάθεση νέας μελέτης χωρίς αξιολόγηση της
προηγούμενης και χωρίς θεσμική τεκμηρίωση συνιστά ενδεχόμενη σπατάλη και
κακοδιαχείριση δημοσίου χρήματος.
Επειδή, η τοπική κοινωνία παραμένει για χρόνια όμηρος
αβεβαιότητας, εξαγγελιών χωρίς αντίκρισμα και αδιαφάνειας στη διαχείριση
κρίσιμων έργων.
Επειδή, η πιθανή τοποθέτηση πλωτών εξεδρών προβάλλεται
ως "λύση", χωρίς σαφές νομικό ή τεχνικό υπόβαθρο.
Επειδή, η πολιτική υπευθυνότητα, η διαφάνεια και ο ορθολογικός σχεδιασμός
δημοσίων υποδομών είναι προϋπόθεση σοβαρότητας και ανάπτυξης – ιδιαίτερα σε
νησιωτικές περιοχές που αντιμετωπίζουν διαχρονική υποβάθμιση.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ
ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
1.
Ποιο
ήταν το συνολικό κόστος της μελέτης που εκπονήθηκε για τη νέα πρόταση
χωροθέτησης της προβλήτας κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι Ζακύνθου; Ποια υπηρεσία
την παρέλαβε και πότε;
2.
Για ποιο
λόγο η σχετική υπουργική απόφαση του 2021 δεν δημοσιεύθηκε ποτέ σε ΦΕΚ,
στερώντας από τη γνωμοδότηση θεσμικό κύρος; Υπήρξε πολιτική παρέμβαση εκ μέρους
συγκεκριμένων προσώπων;
3.
Ποια
είναι τα τεχνικά και νομικά δεδομένα που επιτρέπουν την εξαγγελία τοποθέτησης
πλωτών εξεδρών στο λιμάνι της Ζακύνθου; Έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα και αν
ναι, έχει εκδοθεί η απαιτούμενη αδειοδότηση;
4.
Πότε
ξεκινά και πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η νέα μελέτη μέσω ΤΑΙΠΕΔ; Ποια είναι
η πηγή χρηματοδότησης και ποιο το χρονοδιάγραμμα κατασκευής των έργων, εφόσον
εγκριθούν;
5.
Ποιοι
φέρουν την ευθύνη για την απώλεια πόρων, χρόνου και ευκαιριών, καθώς και για τη
διαχρονική παραπλάνηση της τοπικής κοινωνίας; Προτίθεται η Κυβέρνηση να
προχωρήσει σε λογοδοσία για τη διαχείριση του έργου;
6.
Για
ποιους λόγους καθυστερεί η εκβάθυνση της υπάρχουσας λεκάνης του λιμανιού επί 3
τουλάχιστον χρόνια; Πού οφείλεται η καθυστέρηση αυτή; Ποιο είναι το κόστος και
ποια η διαδικασία ανάθεσης;
Οι Ερωτώντες
Βουλευτές
Δημήτρης
Μπιάγκης
Πάρις
Κουκουλόπουλος
Σταύρος
Μιχαηλίδης
Αναστάσιος
Νικολαϊδης
Παναγιώτης
Παρασκευαϊδης
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου