Εξωφρενικές αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων επί ημερών της Νέας Δημοκρατίας
Αθήνα, 17
Ιουλίου 2025
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς:
1.
Ανάπτυξης κο Τάκη Θεοδωρικάκο
2.
Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής κο Βασίλη Κικίλια
Θέμα: Εξωφρενικές αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
επί ημερών της Νέας Δημοκρατίας
Κύριοι Υπουργοί,
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από το
2019 μέχρι και τον Μάϊο του 2025, έχουν αυξηθεί κατά 43%. Ταυτοχρόνως ο
σωρευτικός πληθωρισμός, από το 2019 μέχρι το 2024 έχει ανέλθει στο 18,08% και
έχει εξαφανίσει οποιεσδήποτε αυξήσεις στους μισθούς συρρικνώνοντας ταυτοχρόνως
τόσο τους μισθούς όσο και τις συντάξεις.
Ένας στους δύο πολίτες δηλώνει σε σχετικές έρευνες γνώμης ότι
φέτος δεν θα καταφέρει να πάει διακοπές με τα ποσοστά αυτά να φτάνουν και να
ξεπερνούν τους 6 στους 10, στην ηλικιακή ομάδα των συνταξιούχων.
Με τα παραπάνω δεδομένα, οι θριαμβολογίες στελεχών της
Κυβέρνησης για τις μειώσεις σε ελάχιστα μόνο δρομολόγια, φαντάζουν ως κοροϊδία
απέναντι σε κάθε πολίτη που έχει ξεχάσει τις διακοπές στα νησιά μας και τείνει
να ξεχάσει και τις διακοπές εν γένει.
Ακόμη και με τα στοιχεία του προβληματικού παρατηρητηρίου τιμών
για το οποίο επαίρεστε, στο 40% των γραμμών που περιλαμβάνει, εμφανίζει
αυξήσεις, στο 20% μόνο, μειώσεις και στο 40% οι τιμές είναι ίδιες, ή δεν
παρατίθενται στοιχεία.
Η ίδια η λειτουργία του παρατηρητηρίου τιμών είναι προβληματική
καθώς:
1ον Τα αναρτόμενα δελτία τύπου δεν εκδίδονται σε σταθερό
χρόνο (πχ στην αρχή κάθε βδομάδας). Η τελευταία ανάρτηση δελτίου τύπου αφορούσε
την περίοδο 12/5/2025-18/5/2025. Έκτοτε και εδώ και 1,5 μήνα και ενώ είμαστε στο
μέσο της τουριστικής περιόδου, δεν έχει εκδοθεί νέα ανακοίνωση, όταν την
προηγούμενη περίοδο, που δεν είχαμε ακόμη τουρισμό εκδιδόταν κάθε εβδομάδα και
μια ανακοίνωση.
2ον Περιλαμβάνει ενδεικτικώς 40 δρομολόγια και όχι το
σύνολο, χωρίς να είναι γνωστό με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν αυτά τα δρομολόγια.
3ον Το συγκεκριμένο υποτιθέμενο παρατηρητήριο τιμών,
δεν είναι τίποτα άλλο από ένα απλό pdf και όχι ένα εργαλείο σύγκρισης τιμών και διακρίβωσης
αυξομειώσεων σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα.
Έτσι λοιπόν διαφημίζετε μειώσεις στις τιμές και αποκρύπτετε ότι
την ίδια ώρα υπάρχουν και θηριώδεις αυξήσεις. Αναρωτιόμαστε τι αυξήσεις
αποκρύπτονται τελικώς από το σύνολο των δρομολογίων τα οποία είναι σε αριθμό
υπερπολαπλάσια των εμφανιζομένων στο παρατηρητήριο τιμών.
Περαιτέρω τηρώντας σιγήν ιχθύος, προσπερνάτε δρομολόγια τα οποία
ωστόσο περιλαμβάνονται στο προαναφερθέν παρατηρητήριο τιμών, όπως:
Για αυτοκίνητα:
1. Αύξηση 25,44%
στο δρομολόγιο Ραφήνα -Τήνος
2. Αύξηση 20,44%
στο δρομολόγιο Τήνος-Μύκονος
Το ίδιο συμβαίνει και για επιβάτες όπου έχουμε:
1. Αύξηση 19,08% στο
δρομολόγιο Πειραιάς – Σάμος
2. Αύξηση 16,96% στο
δρομολόγιο Ηγουμενίτσα-Κέρκυρα
3. Αύξηση 10,67%
στο δρομολόγιο Πειραιάς – Ηράκλειο,
4. Αύξηση 10,31% στο
δρομολόγιο Λαύριο – Κύθνος
5. Αύξηση 8,2% στο
δρομολόγιο Πειραιάς – Χανιά
6. Αύξηση 5,67% στο
δρομολόγιο Ραφήνα – Τήνος
Οι παραπάνω αυξήσεις μάλιστα σημειώνονται σε ήδη πολύ υψηλές
τιμές. Είναι ενδεικτικό ότι μια τετραμελής οικογένεια με αυτοκίνητο, θέλει
σήμερα σχεδόν έναν μισθό μόνο για να μετακινηθεί στα νησιά μας.
Συγκεκριμένα:
1. Πειραιάς
– Ρόδος, 876 ευρώ κατάστρωμα ή 984
με τετράκλινη καμπίνα
2. Πειραιάς
– Χανιά 541,5 ευρώ κατάστρωμα ή 580 με τετράκλινη καμπίνα
3. Ραφήνα
– Νάξος 617,60 στο κατάστρωμα
4. Πειραιάς
– Λέσβος 682 ευρώ στο κατάστρωμα ή 762 με καμπίνα
Την ίδια ώρα που σε ίδιες διαδρομές στην Βόρεια Ευρώπη οι
πολίτες πληρώνουν λιγότερα.
Ενδεικτικώς, μια 4μελής οικογένεια με καμπίνα και αυτοκίνητο:
1. Στο
Όσλο (Νορβηγία) – Κοπεγχάγη (Δανία), ανάλογη απόσταση του
Πειραιάς – Ρόδος, 911 ευρώ
2. Στο
Trelleborg (Σουηδία)
– Rostock (Γερμανία),
Ανάλογη απόσταση του Ραφήνα - Νάξος, 430 ευρώ
3. Στο
Hirtshals (Δανία) προς Kristiansand (Νορβηγία), ανάλογη απόσταση
με το Πειραιάς – Χανιά, 320 ευρώ
Συγκρίνοντας το μέσο μισθό αυτών των χώρα με την Ελλάδα και το
ποσοστό του μισθού τους που διαθέτουν για τις μετακινήσεις, διαπιστώνει κανείς
ότι στην Ελλάδα ο πολίτης πληρώνεις 4 και 5 φορές πάνω ως ποσοστό του μισθού
για τις μετακινήσεις του για ίδιες αποστάσεις από τον Ευρωπαίο.
Για παράδειγμα:
Στην Ελλάδα για μια διαδρομή Πειραιάς- Ρόδος, 240 ναυτικών
μιλίων πρέπει να δαπανήσει μια τετραμελής οικογένεια με καμπίνα και αυτοκίνητο
το 89,4% του μέσου μισθού. Την ίδια ώρα στην Νορβηγία για την διαδρομή Όσλο –
Κοπεγχάχη 271 ναυτικών μιλίων,
μεγαλύτερης δηλαδή απόστασης ο πολίτης πληρώνει το 23,3% μόνο από τον μισθό του.
Έτσι την ώρα που στην
Νορβηγία χρειάζεται να εργαστεί κάποιος περίπου 1 βδομάδα για να
ταξιδέψει με την οικογένεια του και με αυτοκίνητο
σε καμπίνα πλοίου μια απόσταση 271 ναυτικών μιλίων,
στην Ελλάδα για μικρότερη διαδρομή (240 ναυτικά μίλια) χρειάζεται
να δουλέψει σχεδόν 4 βδομάδες ή 1 μήνα!
Προς τι λοιπόν οι πανηγυρισμοί για όλα τα παραπάνω; Μήπως επειδή
μειώσατε κατά
50% τα λιμενικά τέλη χαρίζοντας τα στις ακτοπλοϊκές εταιρίες
χωρίς καμία δέσμευση από αυτές για μείωση των τιμών;
Ως ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλάγής έχουμε καταθέσει σειρά ερωτήσεων τα
τελευταία χρόνια για το ζήτημα αυτό, με πιο πρόσφατη την από τον Ιανουάριο του
2025 υπ. αριθμ. 2974/30-1-2025 ερώτηση, σύσσωμης της Κοινοβουλευτικής μας
ομάδας, προς τρία Υπουργεία, μεταξύ των οποίων και αυτό στο οποίο προΐσταστε με
θέμα «αυξήσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών και αεροπορικών εισιτηρίων, Κυβέρνηση
παρατηρητής αφαίμαξης των νοικοκυριών».
Στην απάντηση της τότε ηγεσίας του Υπουργείου Ναυτιλίας και
Νησιωτικής Πολιτικής διαβάζουμε ούτε λίγο ούτε πολύ ότι η αγορά είναι ελεύθερη
στις περισσότερες γραμμές άρα δεν έχετε πολλά περιθώρια παρέμβασης.
Διαβάσαμε επίσης ότι από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής
Πολιτικής έχουν σταλεί στην Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΑ) προς διερεύνηση για
παραβίαση κανόνων υγιούς ανταγωνισμού 5 περιπτώσεις ενώ τέλος το Υπουργείο σας
έχει θέσει σε λειτουργία το παρατηρητήριο τιμών.
Δε μας εξηγείτε όμως πως γίνεται, ενώ και στην Ευρώπη υπάρχει
ελεύθερη αγορά ελεύθερη και μάλιστα πιο ελεύθερη, εμείς πληρώνουμε με όρους
αγοραστικής δύναμης 4-5 φορές επάνω για να πάμε στα νησιά μας.
Δεν μας απαντήσατε επίσης γιατί ενώ έχουν σταλεί 5 περιπτώσεις
προς διερεύνηση στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, μέχρι σήμερα έχει διερευνηθεί μόλις
1 και τι κάνατε για να προχωρήσουν και οι υπόλοιπες. Και κυρίως γιατί η κλαδική
έρευνα ξεκίνησε μόλις τον Μάϊο του 2025 ενώ το Υπουργείο σας βρίσκεται τόσον
καιρό σε αλληλογραφία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και τι έχετε κάνει για να επιταχύνει
η Επιτροπή Ανταγωνισμού τις εργασίες και τα αποτελέσματα τους.
Δε μας απαντήσατε τέλος, γιατί έχετε ένα παρατηρητήριο τιμών που
λειτουργεί για το θεαθήναι και μόνο, αφού στην κορύφωση της τουριστικής
περιόδου δεν αναρτά και δεν δημοσιοποιεί τιμές δρομολογίων.
Και δεν μας απαντήσατε επίσης γιατί παρά τη θηριώδη μείωση τιμών
στα λιμενικά τέλη και την μικρή αύξηση των καυσίμων από το 2019 μέχρι σήμερα
μόλις κατά 6%-7%, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων είναι αυξημένες κατά 43%
σε σχέση με το 2019 και συνεχίζουν ακόμη να ανεβαίνουν κατά 19% 20% και 25%;
Δεδομένου ότι οι μισοί πολίτες σε
σχετικές έρευνες γνώμης, δηλώνουν αδυναμία να πάνε διακοπές και αρκετοί από
όσους θα πάνε δηλώνουν ότι θα πάνε σε συγγενείς και φίλους
Δεδομένου ότι παρά τα «δωράκια» της
Κυβέρνησης στους ακτοοπλόους οι τιμές των εισιτήριών συνεχίζουν να αυξάνονται
και μάλιστα με διψήφια ποσοστά
Δεδομένου ότι ο πολίτης πληρώνει 4 και 5
φορές με όρους αγοραστικής δύναμης, παραπάνω από τον κάτοικο της βόρειας
Ευρώπης για την μετακίνηση του προς τα νησιά μας
Δεδομένου ότι μήνες και χρόνια
περιμένουμε αποτελεσματικούς ελέγχους και μετρήσιμα αποτελέσματα από τις
αρμόδιες αρχές και ακόμη περιμένουμε και θα περιμένουμε για όσο καιρό θα
κυβερνάτε
Δεδομένου ότι και η κοροϊδία έχει (;) τα
όρια της
Ερωτώνται οι Υπουργοί:
1.
Πότε θα τεθεί σε λειτουργία ένα σύγχρονο παρατηρητήριο τιμών, με
στοιχεία ανά βδομάδα, στο οποίο ο πολίτης θα βλέπει τις αυξομειώσεις των τιμών
και θα μπορεί να συγκρίνει για το σύνολο των βασικών γραμμών διάρκειας
τουλάχιστον 2 ωρών;
2.
Τι θα κάνετε για να αντιμετωπίσετε τις ακόμη και τώρα διψήφιες
αυξήσεις;
3.
Τι θα κάνετε ώστε η Επιτροπή Ανταγωνισμού να παράγει
αποτελέσματα σε εύλογα και πιο σύντομα χρονικά πλαίσια;
4.
Γιατί ενώ το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει
παραπέμψει προς διερεύνηση 5 υποθέσεις στην Επιτροπή Ανταγωνισμού από τις
οποίες έχει προχωρήσει μόλις 1, δεν επανέρχεται για απαντήσεις και στις
υπόλοιπες υποθέσεις;
Οι
ερωτώντες Βουλευτές
Νικητιάδης
Γεώργιος
Μιχαηλίδης
Σταύρος
Μπιάγκης
Δημήτριος
Τσίμαρης
Ιωάννης
Γερουλάνος
Παύλος
Μάντζος
Δημήτριος
Χρηστίδης
Παύλος
Αχμέτ
Ιλχάν
Βατσινά Ελένη
Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα (Νάντια)
Γρηγοράκου
Παναγιώτα (Νάγια)
Δουδωνής
Παναγιώτης
Θρασκιά Ουρανία (Ράνια)
Καζάνη Αικατερίνη
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς (Πάρις)
Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
Λιακούλη Ευαγγελία
Μουλκιώτης Γεώργιος
Νικολαΐδης Αναστάσιος
Πάνας Απόστολος
Παπανδρέου Γεώργιος
Παππάς Πέτρος
Παρασκευαΐδης Παναγιώτης
Παραστατίδης Στέφανος
Παρασύρης Φραγκίσκος
Πουλάς Ανδρέας
Σπυριδάκη
Αικατερίνη
Σταρακά Χριστίνα
Χνάρης
Εμμανουήλ
Χριστοδουλάκης
Εμμανουήλ
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου