Διαχείριση Παλαιάς Πόλης Κέρκυρας

 


Αθήνα, 25 Ιουνίου 2025

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

ΠΡΟΣ:                            

Υπουργό Πολιτισμού

Υπουργό Περιβάλλοντος & Ενέργειας

Υπουργό Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας

                                                                                                                      

Θέμα: «Διαχείριση Παλαιάς Πόλης Κέρκυρας»

 

Η Παλαιά Πόλη της Κέρκυρας που αριθμεί περίπου 5.000 μόνιμους κατοίκους αποτελεί το «ιστορικό  κέντρο» μιας ευρύτερης πόλης που αποτελεί ένα ενιαίο πολεοδομικό συγκρότημα συνολικής έκτασης 507 εκταρίων και πληθυσμού 39.674 κατοίκων, που αναπτύσσεται στην ενδοχώρα, νότια και δυτικά της και διαχωρίζεται από αυτήν με περιμετρικό δρόμο, που προέκυψε κατά το μεγαλύτερο μήκος του στη θέση της παλαιάς περιτείχισης. Είναι επίσης το διοικητικό, κοινωνικό και οικονομικό κέντρο της περιοχής, με σημασία για όλη τη νησιώτικη Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, αλλά και τη δυτική Ήπειρο. Συγχρόνως είναι διεθνής τουριστικός προορισμός, προσελκύοντας περισσότερους από 1.100.000 επισκέπτες τον χρόνο, κυρίως τους θερινούς  μήνες. Το 4% των κτισμάτων της Παλαιάς Πόλης της Κέρκυρας είναι μονώροφα, το 20% διώροφα, το 40% τριώροφα και το 40% τετραώροφα.

Μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο εκπονήθηκε από την Πολιτεία και τον οικείο δήμο ένα νέο σχέδιο πόλης (ΦΕΚ 88Α /10-06-1958) που προέβλεπε μεγάλης έκτασης ρυμοτομήσεις, με στόχο τη διάνοιξη μεγάλων δρόμων από το λιμάνι προς το κέντρο. Η Παλιά Πόλη είχε πληγεί από βομβαρδισμούς και θεωρήθηκε οικονομικά ασύμφορη η αποκατάσταση των παλαιών κτισμάτων. Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκαν διαδικασίες αναδασμού γης (1965), παραχωρήθηκαν οικοπεδικά δικαιώματα στους ιδιοκτήτες ρυμοτομούμενων οικοπέδων, ενόψει της εφαρμογής του σχεδίου πόλης. Έκτοτε έχει σταματήσει κάθε ενέργεια προς την κατεύθυνση εφαρμογής του σχεδίου πόλης, καθώς διαπιστώθηκε περίτρανα η πολιτιστική και οικονομική αξία της Παλιάς Πόλης της Κέρκυρας, η οποία εξελίχθηκε στο σημαντικότερο τουριστικό αξιοθέατο του νησιού, ενώ οικιστικά μεταμορφώθηκε από υποβαθμισμένη περιοχή σε περιζήτητη περιοχή κατοικίας. Με κυρίαρχη νομοθετική παρέμβαση το νόμο «Περί χαρακτηρισμού ως παραδοσιακού οικισμού, περιοχής της Παλιάς Πόλεως Κέρκυρας» (ΦΕΚ-274/Δ/80) η Παλιά Πόλη της Κέρκυρας προστατεύεται ως παραδοσιακός οικισμός και ουσιαστικά ακυρώνεται η εφαρμογή του σχεδίου πόλης στο ιστορικό κέντρο, χωρίς όμως να τροποποιηθεί αναλόγως το, ουσιαστικά ανενεργό, σχέδιο πόλης.

Την τελευταία τριακονταετία τα σπίτια της περιοχής ανακαινίζονται με εντυπωσιακούς ρυθμούς, σειρές ακινήτων χαρακτηρίζονται μεμονωμένα ως διατηρητέα κτήρια, ακυρώνοντας την εφαρμογή του σχεδίου πόλης, ενώ εκτελέστηκαν και εκτελούνται από τον οικείο δήμο έργα αναβάθμισης της περιοχής χρηματοδοτούμενα από ευρωπαϊκούς πόρους βάσει της υφιστάμενης κατάστασης και όχι βάσει του σχεδίου πόλης. Την ίδια ώρα, πληθώρα αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας έχουν χαρακτηρίσει ως αντισυνταγματική την επί μακρό χρονικό διάστημα δέσμευση της ακίνητης περιουσίας των πολιτών, όταν η διοίκηση δεν αποσκοπεί στην εφαρμογή των σχεδίων πόλεων.

Η Παλιά Πόλη της Κέρκυρας, χάρη στη μοναδική αρχιτεκτονική της αξία, ως μία από τις σημαντικότερες οχυρωμένες πόλεις της Μεσογείου, αφού διαθέτει ένα από τα τελειότερα αμυντικά συστήματά της, ανήκει από το 2007 στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco (UNESCO/31COM 8B.40/2007). Η διάκριση και εγγραφή ενός μνημείου στον εν λόγω Κατάλογο συνεπάγεται τεράστια ευθύνη διαχείρισης, παρακολούθησης και συντήρησης από τις αρμόδιες Αρχές, σε περιφερειακό, αλλά και σε εθνικό επίπεδο. Η ανακήρυξη του μνημείου ως προστατευόμενου αποτελεί μόνο την αρχή ενός μεγάλου και δύσκολου ταξιδιού, που απαιτεί συντεταγμένη λειτουργία για την προστασία και την ανάδειξή του.

Τα κράτη – μέλη που έχουν κυρώσει τη σχετική σύμβαση της UNESCO έχουν την υποχρέωση να καταθέτουν εκθέσεις για την κατάσταση των προστατευόμενων μνημείων, να παρουσιάζουν μέτρα προστασίας που λαμβάνονται για τη συντήρησή τους, μέτρα που θα αποτρέπουν κάθε απειλή ή κίνδυνο για την ταυτότητα και τον χαρακτήρα του, αλλά και να υιοθετούν πολιτικές σχεδιάζοντας προγράμματα, διαθέτοντας επαρκείς πόρους για τη διαφύλαξη και προστασία του περιβάλλοντος χώρου, της ταυτότητας, του χαρακτήρα και της βιωσιμότητας των μνημείων.

Συγκεκριμένα, στο άρθρο 117 των Επιχειρησιακών Κατευθυντήριων Οδηγιών της Διεθνούς Σύμβασης Παγκόσμιας Κληρονομιάς την οποία επικύρωσε η Ελλάδα το 1981, ορίζεται ότι τα συμβαλλόμενα κράτη θα πρέπει να πράξουν όλα τα παραπάνω σε στενή συνεργασία με τους διαχειριστές του μνημείου, τον οργανισμό που έχει την άδεια διαχείρισης και άλλους εταίρους, τοπικές κοινότητες και αυτόχθονες πληθυσμούς, κατόχους δικαιωμάτων και ενδιαφερόμενους φορείς στη διαχείριση περιουσίας, υιοθετώντας και δημιουργώντας, κατά περίπτωση, ρυθμίσεις χρηστής διοίκησης, συστήματα συνεργασίας διαχείρισης και  μηχανισμούς επανόρθωσης. Στο άρθρο 119 αναφέρεται δε, ότι η νομοθεσία, οι πολιτικές και οι στρατηγικές που επηρεάζουν τα μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς θα πρέπει να διασφαλίζουν την προστασία της Εξέχουσας Οικουμενικής Αξίας, να υποστηρίζουν την ευρύτερη διατήρηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς, να προωθούν και να ενθαρρύνουν την αποτελεσματική, χωρίς αποκλεισμούς και δίκαιη συμμετοχή των κοινοτήτων, των αυτόχθονων πληθυσμών και άλλων ενδιαφερομένων. 

Το Σχέδιο Διαχείρισης (2006-2012) για την Παλιά Πόλη της Κέρκυρας που εγκρίθηκε από την αρμόδια  Επιτροπή Παγκόσμιας Κληρονομιάς της Unesco αναφερόταν ρητά σε Επιτροπή Εκπροσώπων Τοπικών Φορέων του Μνημείου. Ωστόσο, ο Φορέας Διαχείρισης που συστάθηκε πέντε χρόνια μετά την ένταξη, την 1/3/2012, για την υλοποίηση και εφαρμογή αυτού του Σχεδίου Διαχείρισης, απαρτιζόταν αποκλειστικά από τα συναρμόδια Υπουργεία, τις Περιφερειακές Αρχές Ιονίων Νήσων και τον Δήμο, ενώ δεν συμπεριελάμβανε εκπροσώπους φορέων που αποτελούν την καθημερινότητα της πόλης.

Έναν χρόνο μετά, το 2013, συστάθηκε η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης, η οποία αναφέρεται σε «έκφραση γνώμης για θέματα γενικού τοπικού ενδιαφέροντος» και όχι ειδικού ενδιαφέροντος που αποτελεί αντικείμενο της Παλιάς Πόλης, ενώ στην περιοδική έκθεση του Κέντρου Παγκόσμιας Κληρονομιάς της επόμενης χρονιάς, στις 13/10/2014, η Πολιτεία αναγνώρισε πως οι τοπικές κοινότητες δεν έχουν άμεσο ρόλο στη διαχείριση παρά έχουν κάποια συμβολή στις συζητήσεις που σχετίζονται με τη διαχείριση του μνημείου, αφήνοντας αναπάντητα καίρια ερωτήματα για τη συνεισφορά τους στις αποφάσεις που διατηρούν την Εξαιρετική Καθολική Αξία του μνημείου.  

Ο Φορέας Διαχείρισης του μνημείου της παλιάς πόλης της Κέρκυρας ανασυγκροτήθηκε στις 11/4/2021 έως το έτος 2031 με εκπροσώπους του Υπουργείου Πολιτισμού, του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας, την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, τον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας & Διαποντίων Νήσων κα τον Δημοτικό Οργανισμό Διαχείρισης και Ανάπτυξης Πολιτιστικών Πόρων (Ο∆ΑΠ) αποκλείοντας από τις διαχειριστικές αποφάσεις φορείς και εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας, ενώ η Επιτροπή Διαβούλευσης που αποτελούνταν από 50 ενδιαφερόμενους φορείς από όλη την Κεντρική Κέρκυρα συνεδρίασε για πρώτη φορά την 1/11/2021  για τα θέματα που αφορούσαν τον Δήμο Κεντρικής Κέρκυρας και τα Διαπόντια Νησιά και όχι συγκεκριμένα το μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.

Το ιδιαίτερο ιδιοκτησιακό καθεστώς που ισχύει στην περιοχή της Παλιάς Πόλης (Ιόνιος Κώδικας) ουσιαστικά καθιστά ασύμφορη την επίλυση χρόνιων προβλημάτων για τη σύσταση οριζοντίων ιδιοκτησιών ενώ ο «Κανονισμός Αστικής Λειτουργίας της Παλαιάς Πόλης της Κέρκυρας» (ΚΑΛ) ισχύει δίχως να έχει εγκριθεί από το οικείο Δημοτικό Συμβούλιο. Η επισκευή ενός οικήματος στην Παλαιά Πόλη αποτελεί μια πολύμηνη και πολυέξοδη περιπέτεια με δαπανηρές άδειες που πρέπει να εγκριθούν από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, το ανώτατο όργανο του Υπουργείου Πολιτισμού. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την έλλειψη κάθε μέτρου οικονομικής ενίσχυσης ή κάποιας φοροαπαλλαγής, οδηγεί πολλούς κατοίκους στο να εγκαταλείπουν τα σπίτια τους στην Παλαιά Πόλη, η οποία σταδιακά και σταθερά περιέρχεται αποκλειστικά σε τουριστική εκμετάλλευση.

Από την ένταξη της πόλης της Κέρκυρας στον Κατάλογο της UNESCO η ποιότητα της ζωής των κατοίκων στην Παλιά Πόλη έχει υποβαθμιστεί δραματικά. Το κυκλοφοριακό αποτελεί μείζον πρόβλημα, λαμβάνονται μονομερείς αποφάσεις κι ενέργειες για την Παλιά Πόλη και οι μόνιμοι κάτοικοι οδηγούνται στο να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους, που σταδιακά μετατρέπονται σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Στην Κέρκυρα υπολογίζεται πως λειτουργούν συνολικά αυτήν την στιγμή περίπου 10.000 καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης (9.772 καταλύματα, 12,9% περισσότερα από πέρσι). Περίπου ένα (1) στα δέκα (10) σπίτια στην Κέρκυρα (9,11%) σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαχειριστών Ακινήτων (ΠΑ.ΣΥ.Δ.Α.), λειτουργούν κάτω από αυτό το καθεστώς με σημαντικό μέρος αυτών να βρίσκεται εντός του ιστορικού κέντρου της πόλης, την ώρα που ο αριθμός των μόνιμων κατοίκων μειώνεται δραματικά.

Η δομή της παλαιάς πόλης με τους εξαιρετικά στενούς δρόμους και η εντός αυτής ανεξέλεγκτη και χωρίς περιορισμούς και κανονισμούς είσοδος όλων των οχημάτων (δηλ. των μόνιμων και μη κατοίκων, καταστηματαρχών, υπαλλήλων, τουριστών), οδήγησαν σε μία συνεχώς επιδεινούμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση. Το γεγονός είναι πάρα πολύ έντονο τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά τελευταία επιδεινώνεται και τους χειμερινούς. Κατά τη θερινή περίοδο για μία διαδρομή 1,9 χιλιομέτρων εντός της πόλης απαιτούνται 40 λεπτά, δηλαδή 2,9 Km/h, όταν υπό κανονικές συνθήκες αυτή διανύεται με αυτοκίνητο σε 5 λεπτά. Για τις υπηρεσίες αντιμετώπισης εκτάκτων περιστατικών, όπως η πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ, αυτό είναι ανεπίτρεπτο και απαγορευτικό.

Τα τελευταία χρόνια έχουμε γίνει μάρτυρες περιστατικών πυρκαγιάς, τόσο σε κατοικίες εντός του ιστού της παλαιάς πόλης, όσο και σε ιστορικά προάστιά της, που ανέδειξαν τους κινδύνους που ελλοχεύουν. Τα ιδιαίτερα πολεοδομικά χαρακτηριστικά του ιστορικού κέντρου, με τους στενούς δρόμους και τα σοκάκια (καντούνια), τα ψηλά και παλαιά κτήρια της εποχής της Βενετικής κατοχής, όπου ο φέρων οργανισμός και το κλιμακοστάσιό τους είναι από ξύλο, όπως επίσης από πέτρα και τούβλο, αλλά κυριαρχεί το ξύλο, όπως στα πατώματα και στο κλιμακοστάσιο, χρίζουν ιδιαίτερης αντιμετώπισης. Τα υλικά αυτά είναι εξόχως εύφλεκτα, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος της επέκτασης της πυρκαγιάς αν δεν υπάρξει άμεση επέμβαση για την κατάσβεσή της.

Λόγω των πολεοδομικών και αρχιτεκτονικών ιδιαιτεροτήτων, η πρόσβαση της πυροσβεστικής, κυρίως στα μεγάλα οχήματα, πολλές φορές καθίσταται αδύνατη. Μία πυρκαγιά σε πολυώροφο κτήριο, λαμβάνοντας υπόψη μόνο την παράμετρο του ύψους, ιδιαίτερα στην περίπτωση διάσωσης, αποτελεί μια δύσκολη επιχείρηση, ακόμα και αν υπάρχει εύκολη πρόσβαση και υποστήριξη με ειδικά οχήματα, όπως είναι η μηχανοκίνητη πυροσβεστική κλίμακα. Περιμετρικά της παλαιάς πόλης και σε κάποιες περιοχές της, όπου υπάρχει δυνατότητα προσέγγισης των πυροσβεστικών οχημάτων, είναι δυνατή η χρησιμοποίηση από την Πυροσβεστική Υπηρεσία της τριαντάμετρης μηχανοκίνητης κλίμακας που διαθέτει.

Η προσπέλαση προς το Ιστορικό Κέντρο της πόλης γίνεται όμως από ορισμένα και μόνο σημεία. Σε ορισμένες περιπτώσεις δυο (2) οχήματα επιχειρούν να προσεγγίσουν την περιοχή από διαφορετικά σημεία και αυτό γίνεται για να έχει το ένα τουλάχιστον όχημα τη δυνατότητα να φθάσει σύντομα στην πυρκαγιά, σε περίπτωση εγκλωβισμού και καθυστέρησης του άλλου. Μη βρίσκοντας ή ξεπερνώντας τα όποια εμπόδια, τα στελέχη της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας είναι αντιμέτωπα με τα γοητευτικά, αλλά και απαγορευτικά, όσον αφορά τη διείσδυσή τους στην παλαιά πόλη της Κέρκυρας, καντούνια.

Το πρόβλημα μεγεθύνεται από το γεγονός της παράνομης στάθμευσης αυτοκινήτων, τα οποία μερικές φορές αποκλείουν την είσοδο των πυροσβεστικών και άλλων οχημάτων πρώτης ανάγκης, σε ολόκληρες περιοχές, με απρόβλεπτες συνέπειες σε περιπτώσεις εκτάκτου ανάγκης. Το δαιδαλώδες της παλαιάς πόλης απαιτεί άριστη γνώση της περιοχής, ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος κατά την προσέγγιση της φωτιάς. Όσον αφορά την είσοδο στο Ιστορικό Κέντρο, τη μεγαλύτερη δυνατότητα έχουν αυτή τη στιγμή το ερπυστριοφόρο και το όχημα τύπου super cab. Παρά τις υποσχέσεις των αρμόδιων Υπουργών για την προμήθεια συγκεκριμένου τύπου οχημάτων, ώστε να είναι δυνατή η άμεση επέμβαση στο ιστορικό κέντρο της Κέρκυρας, παρά τις διαβεβαιώσεις για την υλοποίηση ενός ουσιαστικού σχεδίου διαχείρισης της παλαιάς πόλης της Κέρκυρας, αλλά και την εφαρμογή μέτρων πυροπροστασίας, ουδεμία παρέμβαση έχει πραγματοποιηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση.

Επειδή, η Παλιά Πόλη της  Κέρκυρας συγκαταλέγεται στα μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της Unesco, που οφείλουμε να προστατεύσουμε, να διαφυλάξουμε και να αναδείξουμε.

Επειδή, οι ενέργειες της Πολιτείας και του Φορέα Διαχείρισης θα πρέπει να έχουν σαν στόχο όχι μόνο τη συντήρηση και ανάδειξη των κτηρίων της Παλαιάς Πόλης, αλλά και την παραμονή των μονίμων κατοίκων σ’ αυτήν και τη διευκόλυνση της καθημερινότητάς τους επιλύοντας τα προβλήματα που τους αφορούν.

Επειδή, οι Επιχειρησιακές Κατευθυντήριες Οδηγίες της Διεθνούς Σύμβασης Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO επιτάσσει τη συμμετοχή και τον ενεργό ρόλο των αυτόχθονων πληθυσμών στις αποφάσεις του Φορέα Διαχείρισης του μνημείου.

Επειδή, η Παλιά Πόλη της Κέρκυρας είναι ένα ζωντανό μνημείο με χιλιάδες μόνιμους κατοίκους, εκατοντάδες επιχειρηματίες και εκατομμύρια επισκέπτες που διαμένουν σε καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης που αναπτύσσονται με ραγδαίους ρυθμούς.

Επειδή, είναι τεράστιοι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν από μια πιθανή πυρκαγιά, λόγω της αρχιτεκτονικής του ιστορικού κέντρου (πολύ στενοί δρόμοι, καντούνια, σοκάκια κ.λπ.), αλλά και λόγω των ιδιαιτεροτήτων των κτισμάτων (υλικά κατασκευής, πολυώροφα κτήρια).

Επειδή, είναι υποχρέωση της Πολιτείας να μεριμνά για την ασφάλεια και την λήψη των απαραίτητων μέτρων και την υλοποίηση σχεδίων έκτακτης ανάγκης για την αποφυγή καταστροφών.

ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

 

  1.     Έχει εκπονηθεί από τον αρμόδιο Φορέα Διαχείρισης του μνημείου δεκαοκτώ (18) χρόνια μετά την ένταξη της Παλιάς Πόλης της Κέρκυρας στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco σχέδιο για τον εντοπισμό, την αξιολόγηση και την άρση των όποιων κινδύνων απειλούν το μνημείο, όπως αναπτυξιακές πιέσεις, δόμηση, διαχείριση απορριμμάτων, μόλυνση περιβάλλοντος, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, πρόβλημα στάθμευσης;
  2.     Έχει καθοριστεί όλα αυτά τα χρόνια από τον Φορέα Διαχείρισης του μνημείου ένας σαφής και ιεραρχημένος προγραμματισμός με βραχυπρόθεσμες, μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες δράσεις για τη βελτίωση της εικόνας της Παλιάς Πόλης της Κέρκυρας και αν ναι ποιος είναι αυτός;
  3.     Όλα αυτά τα χρόνια που η Παλιά Πόλη της Κέρκυρας έχει ενταχθεί στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco ποια μέτρα προστασίας έχουν ληφθεί για τη συντήρηση του ιστορικού αυτού ζωντανού μνημείου, ποια μέτρα στην κατεύθυνση της αποτροπής κάθε απειλής ή κινδύνου για την ταυτότητα και τον χαρακτήρα του, ποια στοχευμένα προγράμματα έχουν υιοθετηθεί για τη διαφύλαξη του;
  4.     Σε ποιο στάδιο βρίσκεται η εκπόνηση της Ειδικής Πολεοδομικής Μελέτης Παλιάς Πόλης αλλά και η διαδικασία διαβούλευσης για τον Επικαιροποιημένο «Κανονισμό Αστικής Λειτουργίας της Παλαιάς Πόλης της Κέρκυρας» (ΚΑΛ) καθώς ο υπάρχοντας Κανονισμός δεν εφαρμόζεται ουσιαστικά και δεν έχει τυπικά εγκριθεί από το αρμόδιο Δημοτικό Συμβούλιο;
  5.     Έχει συνταχθεί συγκεκριμένο και ιεραρχημένο Πρόγραμμα Αποκατάστασης και Ανάδειξης των επιμέρους μνημείων της Παλιάς Πόλης της Κέρκυρας και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα αυτού;
  6.     Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το στρατηγικό σχέδιο για την ανάδειξη του οχυρωματικού μνημειακού συγκροτήματος της πόλης και ποια τα συμπεράσματα του ερευνητικού προγράμματος που εκπονήθηκε για τον σκοπό αυτό, δεδομένης της αλληλένδετης σχέσης των δυο φρουρίων με το ίδιο το μνημείο;
  7.    Είναι στις προθέσεις των συναρμόδιων Υπουργείων να δημιουργηθεί ένα πλέγμα οικονομικών παροχών και τεχνικών συμβούλων για την αποκατάσταση των όψεων των κτηρίων της παλιάς πόλης της Κέρκυρας και την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής παθητικής και ενεργητικής πυροπροστασίας των οδεύσεων διαφυγής εντός και εκτός  των οικημάτων;
  8.    Είναι στις προθέσεις των συναρμόδιων Υπουργείων να υπάρξει διεκδίκηση σχετικών οικονομικών προγραμμάτων από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς φορείς και να εφαρμοστούν στα κτήρια της Παλαιάς Πόλης όλες οι ευεργετικές διατάξεις οι οποίες αφορούν τα διατηρητέα και κατοικούμενα κτήρια;
  9.     Είναι στις προθέσεις των συναρμόδιων Υπουργείων να ενταχθεί στον Φορέα Διαχείρισης του μνημείου εκπρόσωπος της τοπικής κοινότητας όπως  επιτάσσει το άρθρο 117 των Επιχειρησιακών Κατευθυντήριων Οδηγιών της Διεθνούς Σύμβασης Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO για τα μνημεία που είναι ενταγμένα στον κατάλογό της;
  10.  Είναι στις προθέσεις των συναρμόδιων Υπουργείων η εξεύρεση χρηματοδότησης για την υπογειοποίηση των καλωδίων της ΔΕΗ και των υπόλοιπων υπηρεσιών για την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου της Κέρκυρας και την ασφαλή επιχείρηση των οχημάτων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας;
  11.  Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας να υλοποιήσει σχετικές μελέτες, που έχουν κατατεθεί και αφορούν την πυροπροστασία της Παλιάς Πόλης της Κέρκυρας, τα οποία περιλαμβάνουν την εγκατάσταση ακτινωτού ξηρού υδροδοτικού δικτύου, αλλά και ήπιες παρεμβάσεις στα κλιμακοστάσια των κατοικιών και τις προσόψεις των κτηρίων;
  12.  Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας να μεριμνήσει ώστε να εγκατασταθούν φορητές πυροσβεστικές αντλίες καθώς και πυροσβεστικά ερμάρια με φορητούς πυροσβεστήρες σε κάθε κτήριο του ιστορικού κέντρου;
  13.   Έχει εκπονηθεί από τα συναρμόδια Υπουργεία και τον Φορέα Διαχείρισης Ολοκληρωμένο Σχέδιο Διαχείρισης Κρίσεων με την προμήθεια και εγκατάσταση του απαραίτητου εξοπλισμού στο πλαίσιο της προστασίας του μνημείου και αν ναι, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα για την υλοποίησή του;
  14.  Υπάρχει κατατεθειμένο σχέδιο εκκένωσης κατά περίπτωση, επικαιροποιημένα στοιχεία των μόνιμων κατοίκων (ηλικιωμένων, ατόμων με κινητικές δυσκολίες, ΑμεΑ κ.λπ.), αλλά και προγράμματα και δράσεις που δρομολογούνται για την ενημέρωση, την ευαισθητοποίηση, την πρόληψη και την εκπαίδευση των κατοίκων του, των επιχειρηματιών και των εργαζομένων;   
  15.  Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας να εξοπλιστεί η Πυροσβεστική Υπηρεσία της Κέρκυρας με πιο ευέλικτα ειδικά πυροσβεστικά οχήματα και ειδικές κλίμακες διάσωσης, τα οποία να συνάδουν επιχειρησιακά με τις πολεοδομικές και αρχιτεκτονικές ιδιαιτερότητες του ιστορικού κέντρου της πόλης της Κέρκυρας;

 

Ο ερωτών Βουλευτής

 

Δημήτρης Μπιάγκης

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Κυβερνητικό ναυάγιο στα “Αυλάκια” των Οθωνών

Ανέφικτο το μέτρο για την ελαιοπαραγωγή με το ψηφιακό δελτίο αποστολής από το χωράφι στο ελαιοτριβείο

Το περιβαλλοντικό έγκλημα στην Λευκίμμη με τα δέματα συνεχίζεται